NGOMONG-NGOMONG PASAL SUNGELANG

Sep 25, 2010

Herba-herba

TEMULAWAK


1. Menambah Nafsu Makan
Siapkan 2 potong temulawak, seperempat rimpang lengkuas (laos), dan setengah genggam daun meniran. Rebus semua bahan dengan 3 gelas air sampai mendidih hingga tinggal 2 gelas, kemudian saring. Minum 2 kali sehari setengah gelas.
2. Mengobati sakit kepala dan masuk angin
Siapkan 2 potong temulawak. Iris tipis-tipis, keringkan, dan tumbuk jadi tepung. Rebus tepung dengan 4 gelas air sampai mendidih hingga tinggal separuhnya, lantas saring. Minum 2 kali sehari, pagi dan sore, sebanyak setengah gelas.
3. Mengobati sembelit
Siapkan 1 rimpang temulawak dan biji sawi secukupnya. Cuci rimpang temulawak, lalu tumbuk bersama biji sawi sawi hingga halus. Seduh dengan air panas, saring, dan minum.
4. Mengobati mag
Siapkan 1 rimpang temulawak, iris tipis-tipis dan keringkan. Rebus dengan 6 gelas air sampai mendidih dan saring. Minum sekali sehari 1 gelas.
5. Menepis Sariawan
Siapkan 1 potong temulawak. Tumbuk halus, lalu rebus dengan satu liter air hingga mendidih. Saring, dinginkan, dan minum 2 kali sehari 1 cangkir.
6. Menghilangkan jerawat
Siapkan 1 potong temulawak, setengah rimpang kencur, seprempat sendok makan biji jintan, 1 tangkai buah asam matang, dan gula aren. Bersihkan rimpang temulawak dan rimpang kencur, parut, kemudian campur dengan biji jintan, asam, dan gula aren. Tambahkan 8 gelas air dan rebus sampai mendidih, lalu saring. Minum malam hari menjelang tidur.
7. Menghilangkan bau badan
Siapkan 1 potong. umbuk halus, lalu rebus dengan satu liter air hingga menddih. Saring, dinginkan, dan minum 2 kali sehari 1 cangkir.
8. Memperbanyak ASI
Siapkan satu setengah rimpang temulawak, 2 sendok tepung sagu, dan gula kelapa. Parut rimpang temulawak, lalu rebus bersama tepung sagu dan gula kelapa dengan 1 liter air sampai mendidih, kemudian saring. Minum 2 kali sehari sebanyak.


LEMPOYANG

Ia dari jenis halia dan juga biasa dipanggil halia hutan. Pokoknya hampir menyerupai pokok bunga kantan. Ia mempunyai bunga yang cantik dan ketinggiannya lebih kurang 30-50 cm dari tanah. Sama seperti genus halia yang lain ia membiak melalui rizom dan pecahan rumpun.

Kegunaan

Antara kegunaan lempoyang ialah untuk mengubati:
  • kurang selera
  • sesak nafas
  • bau badan
  • gaut
 HALIA


Mungkin ramai dah tahu yang halia ni merupakan satu tumbuhan yang sangat berguna. Bagi yang masih tak tahu lagi, kebaikkan halia (selain daripada membuang angin kus-kus) ialah dapat mengawal penyakit seperti demam, migrain, batuk, sakit gigi, sakit tulang, senggugut dan sebagainya. Selain itu halia juga dipercayai dapat membantu menghadamkan makanan, menambah air mani dan menguatkan tenaga batin. (Laki mesti suka ni.hihi).Orang perempuan juga suka menggunakan produk halia kerana diyakini dapat memecahkan lemak-lemak kental bawah kulit.
Khas untuk merawat penyakit angin dalam badan, muntah-muntah, cirit-birit, sakit perut, reumatisme, melancarkan pengaliran darah, menghangatkan badan dan membantu penghadaman makanan. Ia juga dapat merawat mati pucuk, keracunan oleh udang, sakit pinggang dan sakit kepala.

Reumatisme
halia dibakar, dibersihkan kemudian diparut dan ditampal pada bahagian yang sakit

Mencegah mati pucuk
halia sebesar ibu jari
sebiji limau nipis
sebiji telur ayam kampung
1 sudu teh serbuk kopi
1 sudu makan kicap
1 sudu makan madu

caranya:
Halia diparut dan dicampurkan dengan semua bahan di atas dan digaul rata. Amalkan seminggu sekali.

Merawat Sakit Pinggang
Halia diparut dan dicampurkan dengan asam jawa kemudian sapu pada pinggang.

Merawat Sakit Kepala
halia ditumbuk hingga halus dan ditampal di dahi dan pelipis 

LADA HITAM

Lada hitam memang banyak kegunaannya dalam kehidupan kita. Banyak digunakan dalam masakan. Serbuk lada hitam juga digunakan untuk mempertahankan diri.

Untuk menghalang rasa loya, mabuk dalam perjalanan, mual atau muntah sila telan lada hitam 2 atau 3 biji.

Lada hitam adalah ubat dalaman yang dapat mengeluarkan angin dari perut dan usus serta dapat memanaskan badan.

Orang tua kita menggunakan lada hitam untuk mengekalkan kesihatan lelaki. Ambil 3 biji lada hitam campurkan sebiji telur ayam kampung dan sesudu madu pada setiap malam. InsyaAllah.


    0 comments:

    Post a Comment

    SUNGELANG © 2008. Design by :WAKJOWO Sponsored by: Tutorial87 Commentcute