NGOMONG-NGOMONG PASAL SUNGELANG

Apr 13, 2010

Tempe

tempe goreng

Sudah banyak kajian yang membuktikan bahawa tempe adalah makanan yang menyihatkan. Dibandingkan dengan makanan lain , tempe dibuat dari kacang kedelei. Itu yang membuat tempe jadi unik dengan manfaat seperti berikut:

1. Tinggi serat

Satu sajian tempe mengandung serat yang sangat tinggi. Serat ini diperlukan untuk kesihatan saluran pencernaan sekaligus mencegah berbagai penyakit kronik.

2. Mudah dicerna

Tempe adalah pilihan makan yang baik untuk orang yang ada masalah mencerna makanan berprotein tinggi yang berasal dari tumbuhan seperti kekacang. Proses fermentasi tempe membuat kacang kedelei dalam tempe menjadi lebih lembut karena enzim yang menghasilkan ragi sebelumnya ada pada biji kacang kedelai.

Cendawan Rhizopus dalam tempe menhasilkan enzim phytase yang mencerna phytates, sehingga meningkatkan penyerapan mineral seperti zinc, besi, dan kalsium. Hasil kajian membuktikan, tempe tidak menyebabkan kembung.

3. Bagus untuk pola makan rendah garam

Tidak seperti makanan lain, tempe mengandungi garam yang rendah, dan sesuai kepada orang-orang yang mahu mengurangkan kandungan garam dalam makanan.

4. Mengandung antibiotika alami

Cendawan Rhizopus menghasilkan zat antibiotika untuk melawan sejumlah organisme . Zat antibiotika dalam tempe ini boleh menjadi ubat..

5. Baik untuk

Protein dalam tempe baik untuk pesakit diabetes yang sering bermasalah dengan sumber protein haiwan. Protein dan serat dalam tempe juga dapat mencegah kenaikan gula dalam darah dan mengawal kandungan kadar gula dalam darah.

0 comments:

Post a Comment

SUNGELANG © 2008. Design by :WAKJOWO Sponsored by: Tutorial87 Commentcute