NGOMONG-NGOMONG PASAL SUNGELANG

Apr 18, 2010

Kambing oh kambing...

memang zaman remajaku penuh dengan penglaman yang menyeronokkan. arwah ayahaku ada memelihara lebih kurang 30 ekor kambing yang ditempatkan di dalam sebuah kandang. ( sebuah rumah yang dibina khas hanya berdinding dan berlantaikan kayu bakau ) So tugas aku bersama beberapa orang rakan sebaya ialah setiap petang pergi memotong rumput untuk dijadikan makanan kambing-kambing tersebut. Tak kira hujan ke panas ke tugas mesti dilaksanakan. Rumput dipotong menggunakan penyabit yang memang cukup tajam. ( mesti diasah menggunakan batu pengasah. ada cara dan tekniknya , kalau tidak nanti jari sendiri yang terpotong . wadusss berkicap jari)

Sampai di lokasi, pilih jenis rumput yang sesuai. lalang tolak tepi sebab kambing tak makan lalang. Berbeza sekarang kambing makan dedak.

Potong, kumpul, longgok dan kemudian diikat dengan menggunakan tali dari daun pisang kering atau bahagian tengah pelepah kelapa yang muda. Diikat dibahagian belakang basikal dan kayuhlah sampai rumah. Pasal nyamuk n pacat jangan ceritalah.. tapi dah kebal. Saiz ikatan biasanya sebesar pemeluk atau lebih.

Letakkan rumput di tempat makan pastu bakar unggun di tepi kandang ( supaya kambing tak digigit nyamuk ) barulah misi terlaksana. Itulah rutin harian ku.

Suatu petang sedang aku mengayuh basikal sambil tertinjau-tinjau mencari lokasi, tiba-tiba basikal ku terlanggar lobang, "sepit udang" besi penyepit tayar hadapan basikalku patah dan "tertusuk" pada peha kananku ( masih ada parut hingga kini ) Hatta memancutlah darah panas. aku menjerit kesakitan.

Tetiba lalu seorang tua menghampiri aku, apabila terpandang olehnya akan darah yang mengalir dia pun memasukkan ibu jari tangan kanannya ke bahagian tekak mulutnya sambil mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu. kemudian dia menyapukan ibu jarinya tadi ketempat luka ku. hairan bin ajaib, darah berhenti mengalir dan rasa sakit hilang serta merta. Aku kenal siapa orang itu cuma tak kusangka setinggi itu kebolehannya. " Wak.... semoga Allah memberikan sebaik-baik ganjaran atas jasa baik Wak itu. Amin "

0 comments:

Post a Comment

SUNGELANG © 2008. Design by :WAKJOWO Sponsored by: Tutorial87 Commentcute